Børnebyer

Hvorfor er børnebyer en god ide?

Alle børn og forældre i Gribskov Kommune skal opleve helhed og sammenhæng i læringsforløbet fra 0-18 år. Målsætningen er den samme i mange kommuner, og har i flere år været alment anerkendt som den rette vej at gå. Men det står klart, at oplevelsen af helhed og sammenhæng ikke er en direkte følge af målsætninger og gode intentioner. Der skal mere til og det er her børnebyerne kommer ind i billedet.

Hvad er en Børneby?

Børnebyer er et sted, hvor daginstitution, skole og fritid samtænkes med det formål at skabe helhed og sammenhæng for barnet – både i hverdagen, men også i hele læringsforløbet fra 0 år til de går ud af skolen. Man kan altså sige, at børnebyen kommer til at udgøre rammen omkring barnets liv og læring. Det er i børnebyerne de nære venskaber og forpligtende fællesskaber opstår.

Men børnebyerne er også et sted, hvor pædagogikken og tilgangen til læring samtænkes, således at der arbejdes kontinuerligt med barnet læring og udvikling – også selvom barnet skifter fra dagpleje til institution eller fra institution til skole. Pædagoger og lærere samarbejder tæt om det enkelte barns udvikling og følger læreprocesserne tæt. Et læringsforløb, der er startet i børnehaven, stillet ikke på stand by blot fordi barnet starter i skole.

Børnebyer udgår således både den organisatorisk ramme, men i høj grad også den pædagogiske ramme omkring barnets liv og læring.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *