Vi som af naturlige grunde kender historien ganske mange årtier tilbage, kan ofte have svært ved at følge med i den nye verden , men er hel klar over at udviklingen ikke lader sig stoppe.
”De Digitale indfødte”, er generationen som blev ”indfødt” ca. 1995 og herefter hvor digitaliseringen på alle niveauer, blev og er en selvfølge , har let ved at lære og forstå brugen af disse, men svært ved at forholde sig til tidligere undervisnings- og indlæringsformer, hvor forståelse for logisk tankegang / eller mangel på samme, kunne medfører mulige konsekvenser.
Jeg tror mange er af den opfattelse, at også udvikling inden for datalogien har sin pris , men også giver de unge unikke muligheder og tilfører os alle, stor viden og begreber fra en hel ny verden.
Bekymringen kan dog være, at fordele og ulemper ikke altid står mål med hverdagens virkelighed.
Når en ung i dagens Danmark fylder 14 år, tilsendes fra pågældendes pengeinstitut, et brev som lykønsker og samtidig informerer om, hvilke muligheder man nu har bla. via hævekort, som i øvrigt er gratis.
Man bliver glad og komplementeret, nu er man snart voksen og kan tage del i alt det nye.
Senere står adskillige kommercielle virksomheder i kø for at tilbyde fordelagtige salgstilbud og lånemuligheder, på vilkår som enhver ung og delvis ældre, aldrig i folkeskolen eller på andre undervisnings- og uddannelsesinstitutioner har fået information om eller undervisning i.
Fristelserne er enorme og forståelige, men faren lurer forude for nybagte ejere af diverse konto købekort af en hver afskygning.
Dagspressen omtalte for nyligt, under temaet ”unges økonomi”, hvad er rente og hvad er et budget ?, i samarbejde med de to største banker i Danmark og konkluderer herunder at de unge intet aner om skatteforhold, budgetlægning og planøkonomi m.v. Det må siges at være en katastrofe med uoverskuelige konsekvenser til følge, som vi alle har et medansvar for bliver bearbejdet og synliggjort.
De unge bør, i undervisningen indøve samfundets dagligdags normsæt i bredest mulige økonomiske omfang, vi voksne må lære dem at navigere i en verden fyldt med økonomiske faldgruber, som kan føre til økonomisk kaos , såvel i som uden for hjemmets/familiens rammer.
Brug af de teknologiske medier til optagelse af forbrugslån, varekøb m.v. vil stort set altid være så uigennemsigtige, at selv garvede økonomer ofte har vanskeligt ved at forstå og forholde sig til rentesats, afvikling og øvrige konsekvenser såfremt betingelserne ikke overholdes.
Det er nytgribskov magtpåliggende at appellere til politikkerne i Gribskov Kommune, at lade emnet indgår i samfundsorientering og evt. i matematikundervisningen som en hel naturlig del (som er sket i mange andre kommuner). Nu hvor budgettet er vedtaget for de næste fire år, hvor der daglig vil blive tilført en time mere i undervisningen.
Planlægning af den unges og unge familiers økonomiske fremtid er så afgørende for nuværende og kommende generationer, at mangel på samme kan medføre uoverskuelige konsekvenser for fremtidens unge og samfundet i øvrigt.
Erik Nørgaard