Ja til børnebyer
Ja til rullende skolestart
Ja til læringsreformen
Hvorfor har vi indført børnebyer og rullende skolestart? Fordi det er til gavn for Mikkel i 5.b og Signe på blå-stue. På hvilket grundlag skal vi træffe beslutninger om nye pædagogiske tiltag på skoler og i dagtilbud? Jeg er ikke i tvivl. Vi skal træffe beslutninger med et sigte: At skabe det bedste for børnene. Det må altid være det vigtigste i enhver beslutning. Vi skal prioritere og indføre pædagogiske indsatser, der tager udgangspunkt i den viden der om børns læring. Vi skal lytte til lærere og pædagoger, der sidder med en stor faglig viden om hvad der virker hos dem.
Børnebyer og rullende skolestart er ikke indført for at udelukke private institutioner og skoler. Det er ikke indført på et grundlag om at besværliggøre det for forældrene. Det ville være et yderst uprofessionelt grundlag og uden hensyntagen til det vigtigste, nemlig børnene. En så vigtig politisk beslutning er selvfølgelig taget på et professionelt fagligt grundlag, hvor børnenes læring og udvikling kommer i første række, hvor tankegangen er at skabe det bedste helt tæt på børnene Der ligger et grundigt forarbejde fra dygtige forvaltningsmedarbejdere, pædagoger, lærere, ledelser og forældrebestyrelser, og på det grudlag har ansvarlige politikere taget beslutninger, der højner kvaliteten for Mikkel i 5.b og Signe på blå-stue
I Gribskov kommune er mange i fuld gang med at indsamle erfaringer, justere indsatser og praksis, møde eleverne tættere på deres faglige og sociale udvikling end vi har kunnet før, udfordre elever med særlige forudsætninger og skabe et langt stærkere samarbejde mellem dagtilbud, skoler og fritid. Alt dette er muligt, fordi der er taget ansvarlige politiske beslutninger om: Børnebyer, rullende skolestart og et højere timetal. Motivation: Børnenes udvikling.
Anna Recinella
