
Der er behov for forbedringer inden for børne- og ungeområdet. Det er konklusionen efter den seneste kvalitetsrapport for skole og dagtilbud. Nu vil et enigt børneudvalg have sat ekstra fokus på, hvordan kvaliteten af undervisningen kan forbedres på skolerne.
Der skal ske forandringer på hele børne- og ungeområdet. Det er meldingen fra Børneudvalget, der efter seneste udvalgsmøde, vil højne kvaliteten af fagligheden i undervisningen via et forløbsprogram kaldet ‘Effektorienteret ledelse og faglighed’. Programmet skal de kommende år sætte fokus på, hvordan de voksne arbejder med det enkelte barns udvikling, trivsel og indlæring og skal ske ved bedre opfølgning og kommunikation de voksne imellem.
– Det er rigtig vigtigt for os, at forældrene kommer til at mærke en forskel. Det er en stor ændring og det vil tage noget tid, men i udvalget er vi helt overbevist om at det er det rigtige at gøre. Der ligger et kæmpe potentiale i at give medarbejderne mulighed for at arbejde meget mere systematisk med opfølgning og læring, siger formand for Børneudvalget Sisse Krøll Willemoes.
Det nye læringsprogram skal fungere ved, at de voksne på en fastlagt og struktureret måde vil følge med i børnenes udvikling og sætte ind tidligere, hvis der er brug det. Der vil også blive nedsat en følgegruppe bestående af forældre og de faglige organisationer, som skal følge arbejdet og være med til at drøfte og vurdere resultaterne, ligesom man på skoler og institutioner skal være bedre til at dele resultater og viden om børnenes udvikling.
Det vil tage flere år, før den nye tilgang er slået helt igennem, og de første resultater skulle gerne begynde at vise sig fra 2018 og frem.
Kilde: Gribskov Lokalavis